Fietsen gemaakt door fietsers
Get Adobe Flash player

 

  • Krantenartikel uit Het Belang Van Limburg 21.08.2015

krantenartikel HBVL 21.08.2015

  • Is rijden met een velomobiel gevaarlijk?

Nee, ondanks dat de velomobiel zo laag is, is het een heel veilig vervoersmiddel. Ongelukken zijn in landen, zoals in Nederland waar veel velomobielen rijden, een rariteit. De grootte, de meestal felle kleuren en het reflecterend materiaal gebruikt op de velomobiel zorgen ervoor dat je in het verkeer goed zichtbaar bent. Een oplettende rijstijl in het verkeer is noodzakelijk, zoals elke weggebruiker dient te doen.

  • Mijn persoonlijke ondervinding van de DF

“Peter Colbers was in de wolken met zijn DF die hij in oktober bij ons -als eerste DF-koper bij EMvelomobiel- had opgehaald. Hij vertelde 100-uit, hierdoor werd ik nog nieuwsgieriger en werd nog méér aangewakkerd om met de DF te kunnen rijden, ervaring met deze nieuwe ligfiets op te doen en tenslotte erover te kunnen vertellen. In Dronten had ik al eens kort met de DF kunnen rijden, alsook op de ligfietstestdag in Peer (juni).

Eindelijk was het zo ver voor Gert Loenders en mezelf. Op woensdag 31 december 2014 om 16.00u zou Daniël bij EMvelomobiel langskomen om onze DF’s te leveren. Iets later was ie er dus snel de ligfietsen uitladen. Het eerste wat Daniël wilde doen was de ligfietsen op de weegschaal zetten. Met 23,7 kg was ie erg tevreden. Effe de dingen bewonderd, dan snel Gert’s DF de werkplaats in om het stoeltje te monteren en af te stellen. Nadat dit was gebeurd, was het te laat in de avond om mijn DF in orde te brengen en heb ik de deur van de werkplaats maar dicht gedaan… Uiteindelijk heeft het nog tot zaterdagavond geduurd eer ik de kans kreeg om m’n ligfiets onder handen te nemen: stoeltje erin, trapas ongeveer goed gezet, MP-banden erop gelegd en klaar voor zijn eerste testrit was ie. Op zondag kon ik een eerste rit maken, instappen leek al niet zo simpel te zijn door het kleinere instapgat maar gelukkig zijn we nog jong en lenig dus hup, erin! Het eerste wat nog maar eens opviel was het optrekken. Een druk op de pedaal en het ding is weg! Ook de hardere vering merk je direct. Het volgende wat me opvalt is het remmen, ook dat gaat veel sneller; minder gewicht staat sneller stil. Eenmaal op het fietspad blijkt de trapas wat te ver te staan, terug naar huis, bijstellen en opnieuw testen. Nu stond ze goed, op naar een groter rondje. Een gedeelte van dit rondje loopt bergop, ongeveer een stuk van 2 à 3 km aan 1 à 1,5 %. Hier rij ik wat sneller als met de Quest, een kilometertje of 2-3. Aan de achterkant van m’n rondje gaat het bergaf, 4 %, m’n snelheid loopt op tot 72,7 km/ u (zonder kap), ik durf nog niet voluit te gaan met m’n nieuw fietske want hij is duidelijk nerveuzer. Ook de bochtensnelheid is een stuk hoger, dit gaat leuk worden :-)
Voldaan terug naar huis. Maandagochtend 6.30u m’n eerste woon-werkverkeerritje (ww)goed koud buiten, geen EMvelomobielkap en zonder schuimdeksel maar wel snel een viziertje gemaakt, koud in de fiets maar het ritje verloopt goed al heb ik het idee dat het niet echt snel ging. Kan kloppen, heb zelf al een maand niet gefietst. ‘s Avonds naar huis en dinsdag niks speciaal te melden behalve dat het toch wel aanpassen is aan de nieuwe fiets. Wel is het koud aan m’n kruis want door het open framebuis komt toch wel heel wat lucht binnen, heel mooi in de zomer maar nu niet zo gezond voor m’n… Toch maar een propje papier in de opening gestopt. Woensdagochtend al een lekke band, iets klopt er toch niet in Schwalbe’s reclameslogan “unplatbar” :-D . Omdat de carbonwielafdekking het langst de buitenkant afhalen van de band wat moeilijker maakt twijfel ik niet: inbussleuteltje, boutje los en het wiel eraf, nieuw bandje erop, wiel er terug op en weer rijden, zeer makkelijk. Donderdagochtend was alles al een heel ander verhaal: regen. Ik besloot om met schuimdeksel te rijden. Dit is dus niet te doen voor mij aangezien ik altijd met helm op rijd -behalve onder de EMvelomobielkap- klets ik steeds met de achterkant van de helm tegen de fiets of met m’n neus tegen het schuimdekseltje. ‘s Avonds naar huis nog erger, nog meer regen, de lol is eraf, de claxon gaat niet meer, knipperlichten knipperen niet meer, er komt water door de ‘motorkap’, een helm die overal tegenslaat… door m’n hoofd gaat even “is dit dan toch geen fiets voor dagelijks gebruik?”. Met nog een kilometer of 15 te gaan ben ik gestopt voor een plaspauze, de helm opgeborgen in de fiets en mijn weg verder gezet. Wat een verademing! Nu heb ik ruimte! Het lijkt een heel andere fiets! Thuis aangekomen effe wat gesleuteld aan de DF. De kleine mankementjes verhelpen we effe, was slechts een slecht contactje in een kabeltje. Vrijdagochtend weer wat regen, deze keer niet zo veel, wat miezeren en tussenpozen zonder regen. Nu gaat alles veel beter, de fiets ligt ook lekkerder, heel aangenaam zelfs. Ik amuseer me, toch een fiets voor dagelijks gebruik! Hoe kon ik twijfelen?! Ik rij nu ongeveer dezelfde snelheid als met de Quest en z’n  EMvelomobielkap en marathon greenguards, kan niet wachten op hogere buitentemperaturen en betere conditie!
Conclusie na een week ww: zeer mooie, snelle ligfiets die perfect ingezet kan worden voor dagelijks gebruik en zeker ook perfect gaat zijn voor het snellere werk, laat zeggen wedstrijden ;-) . Nu maar snel de DF-EMvelomobielkap verder ontwerpen/ maken…. :-)
Etienne”

 

 

Copyright © 2012. All Rights Reserved. 

Created by Mady De Boel